Ty: Gra fabularna solo o nadziei i miłości – Recenzja

Czy zastanawialiście się kiedyś, co by było gdybyście mogli zmienić życie i wcielić się w kogoś innego? Z najnowsza grą RPG dla jednego gracza o dość długim tytule „Ty: Gra fabularna solo o nadziei i miłości ” można się o tym przekonać. O ile w tradycyjnych grach RPG, czyli fabularnych wymagany jest Mistrz Gry, tutaj przez losową narrację i wybory zrobisz to samodzielnie. Wydane przez Mobinet Games to bardzo ambitny projekt i pierwsza polska książkowa gra fabularna dla jednego gracza.

Zasady gry

Wciągająca gra nie powinna być skomplikowana, ani wymagać studiowania i poznawania wielu stron reguł. Zasady w tej grze są proste, a wszystko jest wyjaśnione łopatologicznie. Jeśli grałeś już kiedyś w gry fabularne, wiele koncepcji będzie dla ciebie jasnych. Jeśli jednak do tej pory nie miałeś okazji zagrać w Neuroshimę czy Dungeons and Dragons, tutaj wyjaśniono nawet co znaczy „rzucić D3 + D6” albo czym jest karta postaci. Na zasady składa się łącznie 14 stron, ale z tego tylko 5 to wersja podstawowa gry, a pozostałe to zaawansowany wariant gry fabularnej.

Do gry wymagane są zresztą tylko kostki sześciościenne, wspomniana karta postaci, którą można ściągnąć ze strony Mobinet Games lub skserować z podręcznika oraz ołówek i gumka, ale najważniejsza będzie wyobraźnia.

Gra zaczyna się od wyboru zestawu cech postaci, które opisują najlepiej twojego bohatera. Możesz je wybrać samodzielnie, albo dla większej losowości rzucić na tabelę. Twojemu bohaterowi nadajesz imię, a rezultaty zapisujesz na karcie postaci.

Przykład tworzenia postaci.

Następnie, gracz zostaje wrzucony w życie stworzonej bohatera, przechodząc przez kolejne etapy w życiu, zaczynając od dzieciństwa, a być może studiów, miłości i randkowania.

Każdy etap wiąże się z wykonywaniem rzutów D6, dzięki którym poznajesz i tworzysz historię postaci, z wyborami po drodze. Uzyskane cechy i umiejętności odnotowujesz na karcie postaci. W zależności od umiejętności, będziesz dodawać punkty cech, takich jak Zadowolenie, Związek, Prestiż i Posiadanie, będące miarą twojego sukcesu.

Nie zawsze się układa? Na szczęście tutaj zależy to od ciebie.

Gra kończy się wraz z ostatnim rozdziałem, po którym podsumowujesz wyniki, liczysz punkty, oceniając osiągnięty sukces.

Zadania

Zanim jednak dojdziesz do podliczenia punktów każdego rozdziału rozwijasz postać, w zależności od posiadanych umiejętności. Sposobem na rozwój postaci jest także używanie Punktów Doświadczenia, czyli tak zwanych PD.

A jak zdobyć PD? Dostaniesz je za wykonywanie opcjonalnych zadań. W odróżnieniu od zwykłych RPG, punkty doświadczenia zdobędziesz nie za wykonywanie postaci przez twojego bohatera, ale przez ciebie (Stąd nazwa „Ty?”. Być może). Zadania na ogół są bardzo proste i nie będą wymagać od ciebie wiele. Ich celem jest skłonić gracza, żeby ruszył się z fotela, zrobił coś nowego, dowiedział się czegoś. Wszystkie zadania są kompletnie opcjonalne i nie trzeba ich wykonywać.

Przykłady zadań z rozdziału o zainteresowaniach

Warto jednak wykonać chociaż kilka z nich, bo pomogą ci zmienić swojego bohatera, jak i ciebie, pozwalając mu zdobyć umiejętności i dobre nawyki. Za PD możesz też usuwać negatywne cechy (np. niepunktualny), ale z punktu widzenia końcowego wyniku, lepiej jest dodawać sobie pozytywne cechy, niż usuwać negatywne.

W tych zadaniach ujawnia się motywacyjne nastawienie twórców gry do rozgrywki, szczególnie że jest to poparte różnymi wynikami badań, głównie psychologicznych, ekonomicznych i socjologicznych. Jeśli więc z gry możemy dowiedzieć się, że gra wstępna powinna trwać 20 minut (jest też rozdział o seksie), to przynajmniej mamy na to dowód. Na końcu książki znajdziemy nawet bibliografię, która zainteresuje osoby chcące dowiedzieć się więcej o źródłach założeń przedstawionych w grze.

Książka jest wypełniona ciekawostkami takimi jak te, które musicie poznać!

Tryb klasycznej gry fabularnej solo RPG

Jeszcze większą siłą „Ty” jest tryb klasycznej gry fabularnej solo. Jest przeznaczony dla bardziej zaawansowanych graczy, będący zabawą z kreatywności, w której wcielasz się w bohatera tak jak w zwykłej rozgrywce, ale dodatkowo wykorzystujesz „wyrocznie”. Pozwalają one emulować Mistrza Gry, tworząc i zapisując historię bohatera w bardziej szczegółowy sposób niż w zwykłej rozgrywce.

 

Fragment „wyroczni” odpowiadającej na pytanie Jak?, które zadajesz jeśli chcesz uzyskać opis sposobu, nastroju, sytuacji albo innego przymiotnika lub przysłówka, który chcesz wygenerować dla twojego opisu.

Korzystając z tych wyroczni oraz licznych tabel, będziesz mógł stworzyć nieograniczoną liczbę zdarzeń, problemów do rozwiązania i nastrojowych opisów, które sam wypełnisz słowami. Graczy zachęca się, żeby w klasycznym trybie solo RPG stworzyli rodzaj pamiętnika, w którym zapiszą historię swojego bohatera. Taka konstrukcja sprawia, że rzeczywiście Mistrz Gry nie jest potrzebny – jeśli nie brakuje ci wyobraźni, ale na tą ostatnią gracze RPG chyba nie narzekają.

Grafika i produkcja

Gra ma format typowego podręcznika gier RPG, a w środku znajdziemy 153 ilustrowane strony z grafikami w stylu anime. Każdy rozdział jest ilustrowany jedną lub dwiema grafikami, które na pewno wprowadzają w klimat rozgrywki. Podręcznik jest w miękkiej oprawie, wydrukowany na niezłym papierze. Tabele z danymi są czytelne i zrozumiałe, dlatego nikt nie powinien mieć problemu z przebiegiem gry.

Można się jedynie przyczepić do tego, że tabele są czasami dzielone między strony, przez co trzeba kartkować żeby znaleźć wynik. Na końcu książki znajdziemy kartę postaci, którą można też opcjonalnie pobrać i dla wygody trzymać osobno. Produkcja jest więc na niezłym poziomie, ale oczywiście kredowy papier i twarda oprawa jak w większości podręczników gier fabularnych byłaby jeszcze większym plusem.

Zalety i wady

Zalety:

  • Pierwsze polskie solo RPG i do tego bardzo udane,
  • Bardzo motywujące,
  • Super klimat z tekstami które na długo zapadną ci w pamięć,
  • Nie potrzeba Mistrza Gry w stosunku do – narracja jest tworzona przez tabele i opcjonalne „wyrocznie”,
  • Opcjonalne „klasyczne” zasady gry fabularnej solo,

Wady:

  • Dużo rzucania kośćmi,
  • Tylko miękka oprawa – większość podręczników RPG jest w twardej oprawie,
  • Tabele mogłyby być na jednej stronie,

Czy warto?

„Ty” to bardzo oryginalna gra książkowa, której do tej pory nie było na rynku. Prawdopodobnie nie ma nawet nic podobnego za granicą, dlatego tym bardziej warto ją poznać. To super ambitny projekt i znakomita propozycja która właściwie jest nie tylko rodzajem gry, ale w równie dużym stopniu narzędziem, żeby się doskonalić.

Nawet jeśli nie zamierzasz wykonywać zadań z gry w praktyce i tak znajdziesz tu dużo przyjemnego klimatu, w stylu anime z gatunku „slice of life”, który powinien wprowadzić cię w dobry nastrój.

Rozgrywka jest względnie krótka i jedna sesja nie powinna zająć ci więcej niż pół godziny, szczególnie jeśli nie wykonujesz opcjonalnych zadań. Jeśli grasz w RPG takie jak Dungeons and Dragons i zamiast walczyć z goblinami wolałbyś spróbować czegoś bardziej odpowiadającego naszemu światowi, to „Ty” będzie wciągającą podróżą pełną optymizmu i zapału. I może nawet zainspirujesz się, żeby wprowadzić kilka zmian w życiu. A właśnie o to w niej chodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *